VinterVild

Alla inlägg under februari 2012

Av vintervild - 15 februari 2012 12:12

Har gjort en lite make-over på bloggen, det var på tiden. Att skriva att den handlar om contortion är en aning ambitiöst, men det lät bättre än stretch :P

Av vintervild - 15 februari 2012 12:00

Började dagen med att kräkas och må illa så jag kröp tillbaka till sängen och tyckte synd om migsjälv. Nu mår jag bättre, efter några fler timmars sömn och lite godis så jag hoppas att jag kan gå på stretchen ikväll. Hatar att missa träning... Jag tror att det är stress och kaffe som upprört min mage, jag hoppas det iaf...


Älsklingen kom hem med rosor och godis igår! Jag sov sött när han kom, men vaknade till för toalettbesök och fick en vacker rosbukett som doftar underbart och lite godis, noga utvalt för att vara veganskt. Jag har världens bästa pojke!


  Jag älskar honom i bitar

Av vintervild - 14 februari 2012 20:00

I sedvanlig ordning så har älsklingen o jag dålig planeringsförmåga så jag sitter hemma i soffan o han jobbar. Tur att Alla Hjärtans Dag inte är så viktigt för ngn av oss :)

Av vintervild - 14 februari 2012 12:45

Straddle mot vägg. Bra för split och straddle och enkel att utföra på morgonen när man knappt vet vad man heter.


 

Ligg på golvet vid en vägg eller annan plan ytan. Jag brukar ha rumpan ca 10 cm från väggen, man sjunker mer med benen då. Släng ut benen i en straddle o svanka inte! Låt gravitationen göra jobbet och lyssna på musik eller läs en bok eller sov en stund.

Viktigt! Ha halkiga strumpor, meningen är att benen ska sjunka mer o mer och det kommer att göra ont i slutet. Bara att andas igenom :P Minst 5 min i sträck!


Grodan. Bra för split den med.


 

Sitt på knä som på bilden, ha gärna fötterna mot en vägg. Fötterna ska vara utanför knäna en aning, inte innanför som på bilden. Rör kroppen lite fram och tillbaka tills du kommer till den mest obekväma positionen och stanna där i minst tre minuter! Tänk på kissekatter och hundvalpar tills smärtan släpper...



Sittande straddle.


 

Sitt och ta ut benen i straddle så långt det går. Om möjligt, hasa lite framåt med rumpan för att få isär benen ytterligare. Planen är att kunna ligga raklång framåt med knäna fortfarande uppåt så sträva fram och ner med överkroppen. Bra position att sitta o läsa eller surfa i för att sitta länge o slappna av ordentligt. Känns det för lite efter ett tag så sträva mer ner eller öppna benen mer.

Av vintervild - 14 februari 2012 08:00

Lite ledbruten idag, men på ett bra sätt. Hårt pass med koreo igår, vi gick igenom det sista och det var inte så svårt som det första. Vackert, rörande och utmanande, ett perfekt slut. Vi körde igenom hela koreon två gånger på slutet och jag kom ihåg nästan allt! Lite steg i mitten som fortfarande behöver finslipas och några saker som såg allt annat än bra ut, men jag är stolt över att jag mindes :)

Det är åxo bestämt att vi ska ha uppvisning med koreon om två veckor. Kom o titta!


Var med på ryggstretchen efteråt med bendy, stretchy och flexy dvs Z, Emma o Serena. O så jag, stiffy. Jag vet att jag inte ska jämföra med andra, men när jag ser vart de är jämfört med vart jag är så blir jag lite modfälld. Det är ljusår emellan...

Men jag kämpar på där jag är och gläds över mina framsteg. Min chest stand är bättre och stabilare och jag kan komma upp i den någorlunda kontrollerat, jag klarade att ligga på blocken igår (men måste ha gjort ngt fel för det var alldeles för bekvämt) och jag fick några aha-upplevelser angående teknik. Ett steg i taget...


Ryggstretchen på måndagar nästa omgång har gått från nivå 3 till 4 och är egentligen för de mer avancerade som de tre ovanstående men jag får vara med på nåder eftersom jag inte kan köra den andra ryggstretchen.  Jag ser det som en utmaning att leva upp till!

Av vintervild - 13 februari 2012 12:45

Elina eftersökte lite stretchtips och jag ska göra ett försök. Lite övningar som jag brukar göra...


Pidgeon pose. Bra stretch för sätet och höfter. För mig är det bara rumpa som stretchas än så länge för den är superstel, men jag har hört att det tar i höftböjaren när man blir vigare :)


 

Sitt med ena benet rak bakom dig med knäskålen ner och det andra rakt framför dig. Ha underbenet så nära 90 grader från knäet som möjligt och sitt rakt med överkroppen utan att luta åt ena eller andra sidan. Kan du inte ha benet i 90 grader så vik in det, men ha så långt ut det bara går.

Andas.

Om du kan och orkar så luta dig fram över benet, håll gärna i underbenet så att det inte åker in mer. Feel the burn!



Mer rumpa. Mkt bra för sidan av rumpan där man ofta är stel utan att riktigt veta om det.


 

Sitt på båda sittbenen, dvs luta inte åt ngt håll. Lägg ena benet över det andra och vik in dem som på bilden. Målet är att få knäna över varandra och att kunna veckla ut fötterna rakt åt sidorna. Luta dig fram över benen med rak rygg och fortfarande med båda sittbenen i marken. Enjoy!


Sittande hamstringstretch. För baksida lår.


 

Sitt med ena benet rakt framför dig och det andra invikt som på bilden. Sitt på båda sittbenen och sträva nedåt och framåt med rak rygg och försök att inte böja knät på det raka benet. Känns det för lite så lägg en bok eller yogakloss under det raka benet. Målet är att ligga med magen mot benet och helt rak rygg!


Jag brukar köra dessa som min morgonstretch och gör tre minuter per sida och övning. Kom ihåg att framstegen är individuella och att inte stressa fram resultat. Det är helt naturligt att komma lång ner en dag och inte alls lika bra dagen efter.


Fler övningar kommer :)

Av vintervild - 13 februari 2012 08:15

Så blev det måndag igen.. Känner mig stinslig och mår dessutom rejält illa så det kunde ha varit en bättre start på veckan. Åka hem o sova igen?


Men det är ljust nu när jag kommer till jobbet, vet inte riktigt när det hände men jag tycker om det. Dagen känns längre med sol, synd att den inte får fler timmar samtidigt.


Stretchade imorse, det var ett tag sedan. Försöker lista ut hur jag ska kunna stretcha höftböjaren utan att stå på knä, inte det enklaste. Testade med ett block under smalbenet, blev mest vingligt. Får kolla med Nelle idag om hon har några goda råd.

Knäna är bättre, men inte helt osvullna men så länge de inte gör ont eller det bli värre så tänkte jag träna på o undvika knästående helt enkelt.


Koreo o ryggstretch idag o jag har inte dansat sedan i torsdags. Abstinens!

Presentation


En blogg om poledance, dans, contortion och livet däremellan.

Bloggportalen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Söta bloggar

RSS

Besöksstatistik

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards